- مشکلات سیستم خنک کننده:نقص در سیستم خنک کننده موتور، مانند نشت مایع خنک کننده، خرابی ترموستات یا فن، می تواند منجر به افزایش دمای موتور و ذوب شدن پیستون شود.
- کمبود روغن موتور:روغن موتور نقش روان کننده و خنک کننده پیستون را دارد. کمبود یا عدم وجود روغن می تواند منجر به اصطکاک بیش از حد و گرم شدن پیستون و در نهایت گرفتن آن شود.
- آلودگی روغن موتور:روغن موتور آلوده به ذرات معلق، دوده و سایر آلاینده ها می تواند باعث گرفتگی مجاری روغن و اختلال در روانکاری پیستون شود.
- استفاده از سوخت نامرغوب:استفاده از سوخت نامرغوب یا آلوده می تواند منجر به احتراق ناقص و تشکیل رسوبات کربنی در محفظه احتراق شود. این رسوبات می توانند در حلقه های پیستون جمع شده و باعث چسبیدن آنها و در نهایت گرفتن پیستون شوند.
- مشکلات در سیستم سوخت رسانی:نقص در سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور، مانند گرفتگی انژکتورها یا پمپ سوخت، می تواند منجر به تزریق نادرست یا نامنظم سوخت به موتور شود. این امر می تواند باعث احتراق ناقص، تشکیل رسوبات کربنی و در نهایت گرفتن پیستون شود.
- فشار بیش از حد سیلندر:فشار بیش از حد در سیلندر می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند خرابی واشر سرسیلندر، ترک خوردن پیستون یا سوراخ شدن سیلندر باشد. این فشار بیش از حد می تواند باعث چسبیدن حلقه های پیستون و در نهایت گرفتن آن شود.
- مشکلات در سیستم هوا:نقص در سیستم هوا، مانند گرفتگی فیلتر هوا یا نشتی در لوله های ورودی هوا، می تواند منجر به ورود آلاینده ها به موتور و رسوب آنها در محفظه احتراق شود. این رسوبات می توانند در حلقه های پیستون جمع شده و باعث چسبیدن آنها و در نهایت گرفتن پیستون شوند.
- خرابی یا فرسودگی قطعات موتور: فرسودگی طبیعی قطعات موتور، مانند حلقه های پیستون، پین پیستون و سیلندر، می تواند با گذشت زمان منجر به نشت روغن، از دست رفتن فشرده سازی و در نهایت گرفتن پیستون شود.
علائم پیستون گرفتن موتور دیزل
- کاهش قدرت و عملکرد موتور: یکی از اولین علائم پیستون گرفتن، کاهش قدرت و عملکرد موتور است. موتور ممکن است ضعیف و بی حال به نظر برسد و در شتاب گیری مشکل داشته باشد.
- دود سفید یا آبی از اگزوز: دود سفید یا آبی از اگزوز می تواند نشان دهنده نشت روغن به محفظه احتراق باشد که یکی از علائم رایج پیستون گرفتن است.
- صدای غیرمعمول موتور: صدای غیرمعمول موتور، مانند تق تق یا ضربه زدن، می تواند ناشی از برخورد پیستون با دیواره سیلندر باشد.
- مشکل در روشن شدن موتور: اگر پیستون به طور کامل گیر کرده باشد، ممکن است روشن شدن موتور دیزل دشوار یا غیرممکن باشد.
- ۰۳/۰۴/۲۰