کوپله دیزل ژنراتور به مراحلی گفته می شود که اجزای موتور و ژنراتور بر روی دیزل متصل می شوند. دیزل ژنراتور از دو بخش اصلی تشکیل شده است که این دو بخش شامل دیزل و ژنراتور می شوند. دیزل ژنراتورهای کوپله ای به صورت دیزل ژنراتور با کانوپی سایلنت یا شاسی در بازار موجود هستند. کمپانی های سازنده ژنراتور و اجزای آن، در زمینه تولید موتور تخصصی ندارند! از این رو، نمی توان موتور و ژنراتوری با یک برند پیدا کرد. بایستی برند موتور و برند ژنراتور با یکدیگر متناسب باشند. پس از انتخاب برندهای مناسب می توان مراحل کوپله کاری را آغاز کرد. از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور می توان به برندهای معتبری چون اف جی ویلسون (FG Wilson) و کامینز پاور (Cummins Power) انگلستان اشاره کرد.
شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند به نام پکیجر دیزل ژنراتور شناخته می شوند. کیفیت کوپله کاری تا حد زیادی به دقت اسمبل کردن دیزل، ژنراتور و لوازم جانبی مصرفی در کوپله و تابلو کنترل دیزل ژنراتور بستگی دارد. البته در گذشته از ژنراتورهای دو سر بلبرینگ در صنعت تولید دیزل ژنراتور استفاده می شد که امروزه، منسوخ شده اند.
کوپله دیزل ژنراتور
متاسفانه این قطعات، قابلیت کوپل مستقیم به دیزل را نداشتند و برای اتصال ژنراتور به دیزل نیاز به قطعه ای به نام “کوپلینگ دیزل ژنراتور” داشتند. کوپله دیزل به دو نوع کوپله داخلی و کوپله خارجی تقسیم شده است. جهت آشنایی بیشتر با تفاوت کوپله داخلی و کوپله خارجی، مقاله را دنبال کنید.
- ۰۲/۱۲/۰۱